Sähkötupakat ja nikotiinipussit

Tupakointi – siis perinteisten savukkeiden polttaminen – on vähentynyt Suomessa. Vielä ollaan kuitenkin kaukana kokonaan savuttomasta Suomesta. Tavoitteenahan on, että Suomesta tulisi kokonaan savuton vuoteen 2030 mennessä. 

Vaikka tupakoinnin haitoista tiedotetaan laajasti, tupakkatuotteiden mainostaminen (ja jopa niiden esillä pitäminen kaupassa) on kielletty ja tupakkaveroa nostetaan jatkuvasti, on Suomessa paljon ketjupolttajia. Heiltä voi mennä 20–30 tupakkaa päivässä, vapaa-aikana enemmänkin. 

Tupakoinnista ei ole helppoa päästä eroon, sillä tupakan sisältämä nikotiini aiheuttaa erittäin vahvaa riippuvuutta. Sähkötupakat ja nikotiinipussit ovat vaihtoehtoja silloin, kun haluat lopettaa tupakoinnin. Nikotiinipusseja eli nikotiininuuskaa valmistaa esimerkiksi Zonnic – olet varmasti törmännyt brändiin ja sen tuotteisiin kauppareissullasi.  

Askeleita kohti terveellisempää tupakointia

Aikoinaan ei puhuttu lainkaan tupakan terveydelle haitallisista vaikutuksista. Tupakkaa mainostettiin esteittä. Mainoksissa oli jopa pikkulapsia tupakan kanssa – tai rohkaisemassa mutsia pitämään ”ansaitsemansa” röökitauon.

Itse asiassa, tupakointia pidettiin jopa terveellisenä. Sen uskottiin muun muassa parantavan urheilusuoritusta sekä suojaavan lavantaudilta.

1950-luvulla ääni muuttui kellossa, mutta ei mitenkään dramaattisesti. Tuolloin alkoi kuitenkin tulla tieteellistä näyttöä tupakan terveyshaitoista, kuten sen yhteydestä keuhkosyöpiin.

Vuonna 1977 tuli määräys, että savukeaskeihin on laitettava varoitus tupakan terveysriskeistä. Samalla tupakan myynnin alaikärajaksi asetettiin 16 vuotta.

1980-luvulla harrastettiin kevytsavukkeita, mitkä kuitenkin osoittautuivat yhtä haitallisiksi kuin tavalliset savukkeet. 80-luvulla tiedostettiin myös passiivisen tupakoinnin haitat. 

1990-luvulla suomalaiset innostuivat nuuskaamisesta. Vuodesta 1995 tupakanmyynnin alaikäraja on ollut 18 vuotta.

Sähkösavukkeiden valmistus alkoi 2000-luvun alussa, mutta sen käyttäminen Suomessa yleistyi vasta 2010-luvulla. 

Vuodesta 2002 tupakka-askeissa on ollut kovia varoituksia tupakoinnin terveyshaitoista, eikä minkäänlaista tupakkaa ole saanut markkinoida kevytsavukkeena.  

Vuodesta 2010 on ollut laitonta pitää tupakkatuotteita hallussaan, jos on alaikäinen.

Tupakat ovat olleet kaupoissa piilossa vuodesta 2012.

Vuonna 2014 kiellettiin makuaineiden käyttäminen savukkeissa, joten esimerkiksi lakritsitupakat poistuivat myynnissä. Mentolisavukkeiden myynti loppui vasta vuonna 2020. 

Kaikki nämä muutokset ovat olleet askeleita kohti terveellisempää tupakointia – tai pitäisikö sanoa tupakan aiheuttamien terveyshaittojen vähentämistä.

Tupakkalain on tarkoitus suojata lapsia tupakoinnin (myös passiivisen tupakoinnin) haitoilta. Samalla halutaan estää se, että enää yhdestäkään kansalaisesta tulisi nikotiiniriippuvainen. 

Ajatellaan, että jos tupakka-askit ovat ”tiskin alla”, todella kalliita ja pelottavilla varoitusteksteillä varustettuja, ne eivät houkuttele käyttäjiä. Lisäksi halutaan vähentää julkista tupakointia ja tupakan piilomainontaa, jotta kukaan ei rohkaistuisi kokeilemaan röökin polttamista. 

Kevytsavukkeet ja sähkösavukkeet ovat halunneet profiloitua terveellisempinä vaihtoehtoina, mutta kumpikin vaihtoehto on epäonnistunut tavoitteissaan.

Koska nyt tiedetään, että myös sähkötupakka on haitallista terveydelle, rohkaistaan tupakoitsijoita kokeilemaan nikotiinipussien kaltaisia nikotiinikorvaustuotteita päästäkseen eroon savukkeista.

Tupakkaa mainostetaan yhä

Jos tupakoinnin terveysvaikutukset on tiedetty jo 1950-luvulta lähtien, miksi meillä on niin paljon tupakoitsijoita (myös nuoria ja alaikäisiä)? 

Ehkäpä juuri siksi, että tupakkaa mainostetaan yhä. Et näe televisiomainoksia, mutta altistut elokuvissa esiintyvälle piilomainonnalle. Markkinoijat ovat hyvin perillä siitä, että elokuviin mennään viihtymään, ja että leffoissa käy etenkin nuorta porukkaa. Nuori voi kiinnostua tupakoinnista tai nuuskaamisesta alitajuisesti, jos tupakkatuotteiden käyttäminen näyttää leffassa hyvältä tai ”coolilta”.

Piilomainontaan törmää myös sosiaalisessa mediassa. Vloggarit ja Instagram-mallit voivat saada palkkion siitä, että he tuovat esimerkiksi sähkötupakan esille positiivisessa valossa. Youtubessa on nuuska- ja sähkötupakkavlogeja.

Sähkötupakkaa markkinoidaan myös kauniilla kuoseilla ja jännittävillä mauilla sekä väreillä. Nuuskarasiat (myös nikotiininuuskakiekot) ovat kuin puuterirasioita, ja nikotiininuuskaakin myydään mitä erilaisimmilla mauilla. Toffeen tai mansikan makuinen nikotiinipussi (tai sähkösavukkeeseen tarkoitettu neste) on suunniteltu houkuttelemaan naisia ja nuoria. Miehille markkinoidaan esimerkiksi lakritsia tai ”suun raikkaana pitävää” minttua.

Sähkötupakka

Kun näet kauniita nuuskarasioita kaupassa tai roskiksessa, saatat alitajuisesti tai tietoisesti kiinnostua kokeilemaan itsekin nikotiininuuskaa. Hyvän tuoksuinen sähkösavuke, mistä kaverisi imee esimerkiksi toffeen makuista höyryä, voi rohkaista sinuakin ostamaan sähkösavukkeen. Jos vielä voit vaikuttaa siihen, minkä väristä höyryä suustasi puhallat, voit olla jo todella innokas kokeilemaan sähkötupakkaa. 

Paha vain, että myös sähkötupakan höyry on terveydelle vaarallista. Jos sähkötupakassa on nikotiinipitoista nestettä, voi sähkötupakkaan koukuttua yhtä pahasti kuin tavalliseen tupakkaan. Myös nikotiinikorvaustuotteisiin voi koukuttua. Silloin alkuperäinen tavoite, eli nikotiiniriippuvuudesta vieroittuminen, on jäänyt kokonaan saavuttamatta. Ainoa muutos on se, että yksi riippuvuuden muoto on korvautunut toisella. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin